KULIT, TIPS CANTIK Tip Menghilangkan Jerawat

KULIT, TIPS CANTIK Tip Menghilangkan Jerawat
Tip hilangkan jerawat,masalah kulit berminyak .Jerawat atau jerawat adalah luka / keradangan kulit yang berlaku apabila kelenjar sebum (kelenjar minyak) kulit dijangkiti bakteria dan membengkak.Dan mereka sangat menjengkelkan untuk menangani, bukan?
Nah, itu tidak akan berlaku lagi. Kami membawa kepada anda senarai ubat semulajadi terbaik yang dapat membantu anda untuk menghilangkan jerawat dalam semalam.
Anda juga akan mengetahui beberapa penyebab jerawat, jenis-jenis jerawat dan cara untuk menghilangkannya.

Apa yang menyebabkan jerawat?

1. Lapisan Berlebihan Sel Kulit Mati

Kulit anda secara semula jadi menghilangkan lapisan sel kulit mati. Namun terdapat sesetengah sel kulit mati tersekat pada sebum, yang menyebabkan penyumbatan pori-pori. Pori-pori yang disekat menjadi jerawat.

2. Keturunan

Sekiranya anda mempunyai masalah genetik, jerawat di muka akan kembali semula sepanjang hayat anda. Rasional genetik di belakangnya adalah bahawa kelenjar sebum hiperaktif menghasilkan banyak sebum, yang menyebabkan pembentukan jerawat.

3. Punca Keremajaan

Jerawat biasanya berlaku semasa baligh, dan kedua-dua lelaki dan perempuan muda menghadapinya. Apabila badan mengalami perubahan fizikal dan bersedia untuk pembiakan, kelenjar sebum menjadi terlalu aktif. Pembentukan sebum juga menyekat pori-pori dan menyebabkan jerawat.

4. Jerawat Hormon

Jika anda berfikir bahawa anda tidak perlu takut jerawat lagi kerana anda tidak lagi remaja, persepsi anda salah. Jerawat dewasa disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon di dalam badan. Ini adalah gejala PMS yang sangat biasa dan juga berlaku semasa tempoh menopaus.

5. Pertumbuhan Bakteria

Sebum terkumpul di belakang pori yang disekat. Sebum ini yang berkumpul di belakang pori-pori disekat mengandungi bakteria. Bakteria yang tumbuh dengan perlahan, Propionibacterium jerawat, berkembang secara semulajadi dalam kulit. Apabila keadaan sesuai, bakteria ini menyebar dan menyebabkan jerawat besar yang menyakitkan. Ia memakan sebum dan menghasilkan bahan yang membawa kepada tindak balas imun dan juga menyebabkan keradangan kulit.

6. Sensitif terhadap Testosteron

Orang yang rawan kulit jerawat biasanya sensitif terhadap testosteron, hormon semulajadi yang terdapat pada lelaki dan wanita. Dalam orang seperti itu, testosteron mencetuskan oversecretion sebum, yang menyebabkan penyumbatan pori-pori. Kadang-kadang sel-sel kulit mati tersekat pada sebum dan membuat keadaan menjadi lebih teruk.

7. Produk Susu Dan Makanan Glikemik Tinggi Punca Jerawat

Laporan yang dikemukakan oleh New York University dan diterbitkan dalam The Academy of Nutrition and Dietetics menyatakan bahawa makan makanan glisemik tinggi seperti barangan roti dan minuman manis yang tinggi kandungan gula menyebabkan jerawat. Pengambilan terlalu banyak produk tenusu juga tidak baik untuk kulit anda, walaupun ia tinggi kalsium. Jerawat ini boleh diperbetulkan dengan mengikuti diet yang betul.

8. Makanan Berminyak

Ini adalah sebab utama untuk pembentukan jerawat dalam generasi hari ini. Pengambilan banyak makanan yang digoreng dan diproses mencetuskan kelenjar minyak anda dan menghasilkan sebum, yang membawa kepada jerawat dan bintik hitam.

9. Ubat Penyebab Jerawat

Sesetengah ubat epilepsi dan ubat-ubatan yang mempunyai androgen di dalamnya menyebabkan jerawat.

10. Produk Penjagaan Kulit

Semasa menggunakan produk kecantikan kegemaran anda, anda sering lupa hakikat bahawa ini juga boleh menyebabkan jerawat dan bintik hitam. Penggunaan produk yang tidak sesuai untuk jenis kulit anda dan kerap beralih produk boleh menyebabkan banyak bahaya kepada kulit. Bahan-bahan baru dalam produk ini boleh merengsakan kulit anda dan menyebabkan jerawat dan bintik hitam.

11. Tidak Membasuh Makeup

Rias muka berasaskan minyak boleh menyebabkan jerawat. Elakkan menggunakan solekan berat dan cuba gunakan kosmetik berasaskan air. Sentiasa amalkan untuk menggunakan produk semulajadi kerana bahan kimia boleh menyebabkan pelepasan jerawat juga.

12. Mengembara

Apabila anda pergi jauh, perubahan dalam persekitaran, seperti cuaca, suhu, kelembapan, air, dan lain-lain, mencetuskan pembentukan jerawat.

13. Tekanan

Satu lagi sebab utama jerawat adalah tekanan. Fungsi badan anda akan merosot semasa tekanan, dan ini mencetuskan jerawat. Tekanan tidak semata-mata boleh menyebabkan jerawat, tetapi ia memperburukan masalah dengan melepaskan bahan kimia keradangan yang dipanggil neuropeptides .

14. Geseran Pada Kulit

Apabila anda menggosok kulit anda secara berterusan atau memicit jerawat, ia akan membesar. Malah tekanan yang dikenakan oleh beg, topi keledar, dan kolar yang ketat atau tudung boleh memperburukan keadaan jerawat anda.

Cara Menghilangkan Jerawat Semalaman

#1 Sapukan ubat gigi di atas kawasan kulit berjerawat.
#2 Menggunakan essential oil seperti Frankincense, peppermint, lavender, lemon, tea tree, grapeseed, Primrose dan lemongrass untuk merawat jerawat. Disebabkan oleh kepekatan essential oil, ia adalah lebih baik digunakan apabila dicairkan dengan air atau dicampur dengan minyak pembawa lain.
#3 Anda juga boleh menggunakan, argan oil atau castor oil pada kulit muka. Biarkan selama sejam kemudian sapu bersih dengan tuala yang direndam air suam.
#4 Campurkan satu sudu kecil garam epsom dengan air kemudian rendamkan kapas ke dalam campuran itu. Dab kapas tersebut ke atas kawasan yang berjerawat selama beberapa minit kemudian basuh muka dengan air sejuk.
#5 Gaulkan apple cider vinegar dan air dalam nisbah 1:1 kemudian rendamkan kapas ke dalam campuran tersebut. Dengan lembut sapukan kapas tersebut ke atas kawasan berjerawat selama beberapa minit. Selepas itu basuhkan muka dengan air sejuk.
#6 Buatkan pes dengan satu sudu kecil baking soda dan air. Sapukan pes tersebut ke atas jerawat anda dan biarkan selama 5 minit. Kemudian basuh muka anda dengan air suam.
#7 Anda juga boleh menggunakan milk of magnesia untuk mengeringkan jerawat anda. Cecair ini boleh dibiarkan selama beberapa jam atau semalaman.
#8 Anda boleh mengambil pil minyak ikan juga untuk menyembuh jerawat anda dari dalaman.
#9 Urut (dalam bulatan) beberapa titis minyak kelapa ke atas kawasan jerawat.
#10 Sapukan Vaseline ke atas jerawat dua kali sehari untuk beberapa jam.
#11 Tumiskan beberapa biji bawang putih dengan air sehingga ia menjadi pes. Basuhkan muka selepas 10 minit. Peringatan: Jangan gunakan bawang putih tulen (tanpa campuran air) ke atas jerawat.
#12 Sapukan madu tulen ke atas muka dan biarkannya selama 30-40 minit sebelum membasuh muka anda.
#13 Hancurkan beberapa biji aspirin kemudian campurkannya dengan sedikit air sehingga ia menjadi pes. Biarkan pes itu semalaman.
#14 Letakkan ais yang dibalut dengan kain lembut ke atas jerawat untuk beberapa minit. Ini akan meredakan kesakitan dan mengeringkan jerawat.
#15 Potong daun lidah buaya (aloe vera) dan keluarkan gel di dalamnya. Ini boleh digunakan secara langsung di kawasan yang terjejas untuk merawat jerawat.
#16 Rendamkan kapas dalam larutan hidrogen peroksida (3%). Dalam sapuan lembut, gunakan hydrogen peroksida pada jerawat dengan menggunakan kapas.
#17 Perah jus lemon segar dan celupkan bola kapas di dalamnya. Dengan bola kapas, sapukan jus lemon di kawasan yang terjejas sebelum tidur.
#18 Letakkan bola kapas di mulut botol Listerine dan condong botol untuk mendapatkan beberapa titis Listerine pada kapas. Sapukan Listerine di kawasan yang terjejas dan biarkan ia kering. Lepas ia benar-benar kering, bilas dengan air.
Recommended by Skinvalet bangi medispa

Comments

Popular posts from this blog

Resepi Kuih Talam Keladi

Resepi Brownies Cheese Marble

Resepi Apam Oreo